Rallystjärnan Emil Lindholm får sin mentalträning i Vörå: ”Det ska vara roligt, för då går det bra”

Emil Lindholm, 23, från Ingå är en av de klarast lysande stjärnorna på den blåvita rallyhimlen. För att maximera sina prestationer i VM- och EM-serierna får han hjälp av mentaltränaren Jeanette Szymanski från Vörå.

Idrottsliga topprestationer är beroende av många olika faktorer. Dels ska idrottaren vara frisk och i fysisk toppform, dels ska den psykiska biten vara i skick. Tankar, känslor, värderingar och föreställningar är också en del av den stora helhet som utgör en skicklig och sund toppidrottare.

Trots att det ofta bara är den fysiska prestationen som syns är den mentala delen, som till stor del utgörs av individens undermedvetna, minst lika viktig.

– Det inre tillståndet ska vara optimalt, man skapar en form av flow inom sig som får en att prestera på topp, säger mentaltränaren Jeanette Szymanski från Vörå.

Mentalträning innebär att hjälpa idrottaren att prestera på toppen av sitt kunnande.

– Det handlar om att optimera en prestation och få ett beteende som är önskat i det givna läget. Att väcka upp det här beteendet via känslor eller att neutralisera eller ta bort sådana känslor som inte ska vara där, säger Szymanski.

– Och förstås om att bygga upp en målbild, en målsättning, en korrekt jagbild, att man ser sig som en vinnare.

Två av dem som tar hjälp av Szymanski är rallystjärnan Emil Lindholm och kartläsaren Mikael Korhonen. Samarbetet har pågått i över två år och har starkt bidragit till att duon sladdat mot framgång.

– Jag brukade vara ganska nervös inför tävlingarna, vilket gjorde att jag sov dåligt och stressade. Vi har jobbat med att komma ifrån det, säger Lindholm.

– Jag ser det som viktigt att man lär sig att prestera maximalt i tävlingarna, att man kan koncentrera sig fullt ut, säger Korhonen.

Under Szymanskis ledning har man jobbat med allt från stresshantering och avslappning till konkreta målsättningar och processmål.

Det gäller också att skapa ett självförtroende, en sund självbild och en inre säkerhet hos duon.

– Annars vore det näst intill omöjligt att köra rally på VM- och EM-nivå.

 

– Det har nog hjälpt, men det är förstås sällan man märker att något händer. Men nu då jag ser tillbaka, med början från ganska simpla saker… Steg för steg skulle jag nog säga att skillnaden är ganska stor, säger Lindholm.

Rally är en gren där beslut – helst goda sådana – ska fattas på nolltid. Det finns inte utrymme att tveka då topphastigheten är närapå 200 kilometer i timmen.

– Allt kan ändra på en sekund, så arbetet ska verkligen vara gjort med största noggrannhet och precision. Förberedelserna är nog A och O, att de känner att de gjort precis allt de kan då de står vid starten. Om de vet att de gjort det känns det lite säkrare, säger Szymanski.

Trots rigorösa förberedelser går det bokstavligen åt skogen emellanåt.

– Det händer förr eller senare och det måste man acceptera. Det är också något jag jobbat med. Det är en process i sig själv att komma över misslyckanden, säger Lindholm.

– Helst skulle man glömma det direkt, för man kan inte påverka det längre. Men det är inte så bara att glömma.

Att lära sig handskas med motgångar utgör därför en stor del av mentalträningen.

– Det gäller att hantera dessa så att man inte faller så djupt, utan att man snabbt drar ut lärdomar, analyserar och går vidare, säger Szymanski.

Lindholm bör nämligen inte grubbla över sina prestationer efter enskilda sträckor, eftersom han snabbt måste vara redo för följande insats. Då kan han till exempel ringa Szymanski för att få en nollställning, en slags kortsiktig briefing.

Först efter tävlingsveckosluten börjar den långsiktiga bearbetningen.

– Det man fokuserar på växer. Fokuserar man på att älta hamnar man i en negativ spiral ganska snabbt. Men man kan inte sopa det under mattan och skita i det. Det behöver behandlas, så är de neutrala till nästa tävling, gärna så snabbt som möjligt, säger Szymanski.

– De har varit väldigt starka, berömmer hon, och riktar samtidigt en eloge till hela teamet runt Lindholm.

Mentalträningen varierar också beroende på individ och situation. Vad Lindholm och Korhonen behöver beror på från fall till fall – det finns ingen mall som funkar i alla lägen. Szymanski måste då kunna hitta de metoder som lämpar sig bäst.

 

 

 

Ibland hjälper det att bara prata.

– Att bara sätta ord på dagen och känslorna är också viktigt. Allt bildar ju en helhet, rallyn är en del av deras liv som också innehåller jobb, skola, relationer. Allt måste kollas. Det är en helhet, säger Szymanski.

Allt ska dra åt samma håll om det ska bli framgång. Regelbundenheten är också väldigt viktig.

– Om man går till gymmet en gång blir man inte starkare, utan det ska vara fortlöpande, säger Szymanski som en jämförelse

Kommunikation är en annan väldigt viktig del, dels inom hela teamet, dels Lindholm och Korhonen sinsemellan.

– De är ju de enda som är i bilen då när det faktiskt gäller. Jag kan inte påverka något mer då, säger Szymanski.

Lindholm är beroende av att Korhonen läser banan felfritt och Korhonen – som tittar ner i anteckningarna och därför inte ser vägen – måste kunna lita på att Lindholm rattar bilen.

– Nog är det en galen sak att läsa kartor, han ser ju inte vägen. Jag skulle inte klara av det, jag skulle vara rädd. Det är lättare att köra, säger Lindholm skämtsamt.

– Säger han (Korhonen) något fel så kan det ju gå snett om Emil inte kommer ihåg sträckan. Små saker kan få så stora konsekvenser, säger Szymanski.

Det har ännu inte hänt. Trots att duon är olika kompletterar de varandra.

– Vissa saker är så självklara att var och en gör sin egen grej. Vi behöver inte fundera på saker under tävlingen. Men såklart kommunicerar vi om sådant som sker under tävlingen, säger Korhonen.

Efter en misslyckad tävling gäller det att få Lindholm att hitta gnistan igen. Glädjen är central; det är viktigt att man har roligt.

– Mår han inte bra så blir det inget bra resultat, säger Szymanski.

– Glädjen är en av de viktigaste sakerna. Det ska vara roligt, för då går det bra, säger Lindholm instämmande.

I en sport som rally där allt kan vara över om man gör en felbedömning måste även rädslor bearbetas. Det har emellertid inte varit ett så stort problem för Lindholm. En sund rädsla, eller snarare respekt, i rätt proportion är hälsosam.

– Riskhantering är en av de viktigaste grejorna. Därför är det kanske bäst att inte alltid gå all in. Någon realism måste finnas, säger Lindholm.

Målen ska vara realistiska, men aningen i överkant.

– Det är inte bra att sätta ett vare sig för högt eller för lågt mål. Det ska vara just det som vi kan nå, som vi behöver nå, men lite i överkant. Inte det där sikta på stjärnorna och trädtopparna. Det är ett misstag att ha för höga ambitioner, säger Szymanski.

För att uppnå sina mål är det bra att ha förebilder att se upp till. Lindholm, som kör på den näst högsta VM-nivån (WRC3), har under tävlingsveckosluten möjlighet att träffa rallystjärnor som Ott Tänak, Sebastian Ogier och Sebastian Loeb. Klasserna avgörs nämligen samtidigt.

– Där är alltid pauser och då vi väntar på nästa sträcka får vi diskutera med de här killarna. Det är ganska intressant att få höra vad de har att säga. I den här grenen är erfarenhet bland det viktigaste, säger Lindholm.

– Sättet man vinner mästerskap på är inte nödvändigtvis att vara snabbast på varje sträcka. Noll poäng är betydligt mindre än poängen för en andra plats. Så man ska inte alltid försöka vinna, fast man gärna skulle.

Medgång bör hanteras på samma sätt som motgång.

– Att sitta och fundera vad som gått bra och vad allt man gjorde rätt så att man får det stärkt. Det brukar vi börja med ibland, att de får berätta allt som gått bra, då stärks de av de erfarenheterna. För det är ju trots allt mycket mer som går bra än som går dåligt, säger Szymanski.

– Det är betydligt svårare att hitta positiva saker det som gått dåligt väger mycket mer, säger Lindholm insiktsfullt.

Humorn spelar en central roll i samarbetet. Det är glada miner, mycket skratt – och snälla pikar.

– Jag säger att de är galna, men vem är jag då som sitter bredvid och pushar på? Jag är väl lika galen själv, säger Szymanski med ett skratt.

– De är så lätta att träna. De är mottagliga, de vill, de kommer upp till Vörå. Det är en passion i livet för oss allihopa, säger Szymanski.

Nästa tävling är rally-EM i Rom 24–26 juli. Då står Lindholm på startlinjen för första gången på flera månader p.g.a pausen orsakat av Corona pandemin.

 

page4image27212832

Mikael Korhonen, Emils kartläsare

 

FAKTARUTA OM EMIL LINDHOLM:
Född: 19 juli 1996 i Ingå. Fyller alltså 24 på söndag.
Gren: Rally. Tävlar i WRC3-klassen (hette WRC2 i fjol) i VM-serien och i ERC-klassen i EM- serien.
Kartläsare: Mikael Korhonen.
Mentaltränare: Jeanette Szymanski.
Bil: Skoda Fabia.
Stall: Toni Gardemeister Sports.
Annat: Bor och studerar i Helsingfors. Son till ex-rallyföraren Sebastian Lindholm. Marcus ”Bosse” Grönholm är pappans kusin, så Lindholm är småkusin med Grönholms son Niclas, som kör rallycross.