Det handlar om sekund fight!
Som beskrivet i förra inlägget del 1/2 bakom kulisserna i VM serien, så berättade jag att det under tävling handlar om coachningar som är allt från endast 30 sek till 30 minuter.
En typiskt rallydag ser nämligen ut såhär:
Väckning ca kl. 06.00 eller tidigare. Morgonmål och iväg till serviceparken. Coachning kan antingen ske snabbt efter morgonmålet, eller så en liten session i bilen påväg till servicen. I service parken väntar vi på bilen som kommer från ”parc fermé, som är bilens övernattningsplats.
Vi förbereder oss, teamet och bilen och ca 5-10 minuter före Emil och Mikael ska iväg till första sträckan, så hämtar han mig för snabb och effektiv briefing session.
Inför denna handlar det om att välja de rätta orden. Flexibilitet och anpassning i coachens tankesätt är en viktig nyckel i detta skede. Det jag tänkt säga åt Emil i denna morgon, kan ha ändrat både mer eller mindre under denna korta tid.
Pojkarna far iväg till första sträckan och nu följer vi alla noggrant med. Jag måste hela tiden vara redo att svara i telefon ifall nån av pojkarna ringer. Ibland är vi ute på sträckorna eller så vid samlingspunkterna eller vid sk.”regrouping”. Hela tiden är vi oavsett med, om vi inte kan ses, så då antingen via direkt live stream eller via rally radion.
Kring lunch kommer de upp till serviceparken och vi kan med säkerhet mötas. Då gås bilen igenom och delar byts ut eller ses över. Nu äter vi och kollar videor för hur de nästa sträckorna skall köras. Finjustering med de sk. ”noterna” eller anteckningar som kartläsaren använder sig av för att hjälpa chauffören. Här finns lite tid för coachning igen.
På eftermiddag och kväll fortsätter körandet och på samma sätt som på morgonen och förmiddagen är vi alla solidariskt med Emil och Mikael i varje andetag.
Här ser du en stor del av vårt team. En salig blandning mellan: mekaniker, VD, däckspecialister, kock, logistik ansvarig, mentala coachen samt föräldrar och släkt, En enda stor familj är vi! 🙂
Här har Emil startat för att så småningom köra in på sista sträckan. Detta är minst sagt nerv-racking!
På kvällen, först kring fem-sex tiden kommer de tillbaka till servicen, och nu är vi alla trötta, svettiga, upprymda, lyckliga eller så nervösa och oroliga, allt beror på hur sekunderna nu ska styras upp – och det handlar verkligen om sekund fighter till varje pris här!
Bilen ska nu igen gås igenom, diskussioner med reportrar, mekaniker, ansvariga och nyfikna åskådare görs. Vi äter middag i servicen, och sen raka spåret till hotellet. Dusch och mera videor samt förberedande inför morgondagen.
Natt blir det först kring 23 tiden och före det ca 30 min coachning för att sätta ord på dagen, briefa, visualisera, coacha, peppa, finjustera det mentala samt givetvis säkerställa en optimal återhämtning och en god sömn. Och så fortsätter nästa dag i samma anda. Fyra dagar i sträck! Och det går lätt en hel vecka med resor och ”rekki” (kommer från franskans reconnaissance, och betyder att deltagarna får dagar före tävling får göra sina noter, alltså igenkännings märkena för sträckorna).
Här ser du kartläsaren Mikael Korhonens nothäfte. Mikael skriver nästan en hel bok vid varje tävling. Noterna behöver dessutom hela tiden kunna finjusteras vid behov. En kartläsares och chaufförs samarbete behöver synkroniseras på högsta nivå.
Emil kniper andra platsen i VM i år igen och fast jag vet att han givetvis varit nöjdare på första plats, så är detta utan tvekan en enorm prestation. Vädret, vägarna och klimatet var till på köpet mycket utmanande.
Jag är mycket stolt och full av beundran över hur dessa två pojkarna, och hela teamet, skött tävlingen, och även klarat av att hantera all stress och press som är enorm och många gånger oförutsägbar i dessa lägen.