Bilden från RACC (VM rally i Spanien i oktober 2019). Emil kom tvåa!

Sen våren 2017 coachar jag chauffören Emil Lindholm och hans kartläsare Mikael Korhonen som tävlar på både FM och VM nivå. 

Motorsport är en gren där verkligen allt kan hända och fast det ser ut att gå bra, så kan allt svänga på nån sekund. Vad som verkligen bör fungera inom denna gren är således både självkänslan för att kunna hantera eventuella misslyckanden och givetvis också självförtroendet, som skall vara på topp från början till slut. Det handlar hela tiden om att optimera sitt läge och sitt tillstånd.

Emil flyger in i mål på Neste Rally VM i Jyväskylä i augusti 2019.

Grenen är synnerligen utmanande och man behöver vara kapabel att hålla full fokus och kontroll för att kunna hög prestera och samtidigt bör förarna lära sig att slappna av, återhämta sig snabbt och att kunna hantera både den stress och press som de utsätts för så gott som under hela dagen.

Det är mycket viktigt att man som coach har en god kontakt till sin adept, d.v.s att man har förmågan att ”skapa rapport”. Rätt kommunikation och förståelse år en avgörande faktor för att nå resultat. Att lära sig att synka på alla plan är en effektfull teknik. 

Tillit och förtroende mellan båda parterna är därtill en förutsättning för att man ska lyckas med ett optimalt samarbete. Bilden är från Svenska VM rally i februari 2020.. Emil nappar andra platsen i detta specifika rally både i fjol och, nu i år igen.

Att ha en god kontakt innebär även att du kan coacha på djupnivå, alltså med personens undermedvetna processer och beteende mönster, så att ni tillsammans kan skapa ett mind-set av stål! 

Ett VM rally är normalt 4 dagar i sträck, enda ett FM rally är två. Så det behöver finnas både uthållighet och disciplin, inte bara hos förarna, men för hela teamet, inklusive för coachen!Från 7 upp till 9 special sträckor körs per dag, det innebär 120-160 i kilometer + de sträckor som körs till själva tävlingssträckan, vilka är ca. 400-600 km, så det innebär att pojkarna kör nästan 800 km totalt på en dag.

Det går också att kommunicera med förarna via radion direkt till tävlingsbilen

Utmaningen som coach i denna sport, ligger även i att det finns extremt lite tid under en tävlingsdag att arbeta med coachning. Det handlar om allt från 30 sekunder till 30 minuter. Det mesta ska därför ske mellan tävlingarna och bara små input och boostar ges under tävlingsdagen.

I nästa inlägg får du veta hur en typisk rally VM tävlingsdag ser ut bakom kulisserna för mig!